Sivut

torstai 10. toukokuuta 2012

Tuuli hajottaa, kaikki katkeaa

"Onks sulla joku ADHD ilman hoota?" Näin kaverini kysy tänään multa, taas. Ja sain eteeni ADD-testin jonka sitten täyttelin silleen miten kaverit näkee mut. Nyt kaverini luulee, että mulla on ADD. Parempi että luulee niin, en halua kertoa että mulla on kyllä aiiivan eri diagnoosit alla.

0= ei ollenkaan   1= vain vähän    2= jonkin verran    3= kohtalaisesti    4= melko hyvin     5= täysin

Kotona, työssä tai koulussa huomaan ajatuksieni vaeltavan pois tehtävistä, jotka eivät kiinnosta tai jotka ovat vaikeita.
1 2 3 4 5
Minusta on vaikeata lukea kirjoitettua tekstiä, ellei se ole erittäin mielenkiintoista tai erittäin helppoa.
1 2 3 4 5
Erityisesti ryhmissä minun on vaikea pysyä tietoisena, ”kärryillä”, mistä keskusteluissa puhutaan.
1 2 3 4 5
Minulla on kiivas luonne… ja lyhyt pinna.
1 2 3 4 5
Olen ärtyisä ja tulen huonolle tuulelle vähäisestäkin harmista.
1 2 3 4 5
Sanon asioita ajattelematta ja myöhemmin kadun sanojani.
1 2 3 4 5
Teen nopeita päätöksiä ajattelematta tarpeeksi niiden mahdollisia huonoja seuraamuksia.
1 2 3 4 5
Taipumukseni puhua ensin ja ajatella myöhemmin on vaikeuttanut ihmissuhteitani.
1 2 3 4 5
Mielialani vaihtelee voimakkaasti laidasta laitaan.
1 2 3 4 5
Minun on vaikea suunnitella, missä järjestyksessä hoidan tehtäväni ja toimeni.
1 2 3 4 5
Menen melko helposti pois tolaltani.
1 2 3 4 5
Olen melko herkkänahkainen, ja monet asiat huolestuttavat minua.
1 2 3 4 5
Olen aina menossa jonnekin tai touhuan jotakin. (Tämä ilmenee vain kavereiden seurassa)
1 2 3 4 5
Minusta on mukavampaa olla liikkeessä kuin istua paikallaan.   (Ja tämäkin vain kavereiden seurassa)
1 2 3 4 5
Keskustelussa, aloitan vastaamaan kysymyksiin ennen kuin kysymys on kunnolla asetettu loppuun. (sama..)
1 2 3 4 5
Usein yritän hoitaa useata tehtävää yhtä aikaa ja harvoin onnistun saamaan tehtyä loppuun yhtään niistä.
1 2 3 4 5
Pääni sisällä tuntuu olevan paljon häiriöitä ja kolinaa.
1 2 3 4 5
Vaikka istuisin hiljaa, heiluttelen usein käsiäni tai jalkojani.
1 2 3 4 5
Minun on vaikea odottaa vuoroani ryhmätehtävissä.
1 2 3 4 5
Ajatukseni menevät niin sekaisin, että tuntuu ettei järki kulje kunnolla.
1 2 3 4 5
Ajatukseni poukkoilevat ympäriinsä.
1 2 3 4 5
Aivoni ovat kuin televisio, jossa kaikki kanavat ovat yhtä aikaa päällä.
1 2 3 4 5
En pysty lopettamaan ajatusten harhailua.
1 2 3 4 5
Aivojen sekava toiminta ahdistaa minua.
1 2 3 4 5
  
101 pistettä. Pisteet yli 70 kertovat, että suurella todennäköisyydellä on syytä epäillä ADD:tä. Oireet , jotka muistuttavat ADD:tä voivat johtua ahdistuksesta, masennuksesta, kiihkomielisyydestä ja monista muista häiriötiloista.

Eipä tuosta sen enempää. Parempi, että luulee että mulla on toi.


Tänään terkkarilla pikaisesti käymäs ja polireissut koittaa ens viikosta lähtien. Ja apteekissa käyty taas shoppailemassa lisää lääkkeitä. Nyt on kaheks kuukaudeks lääkkeitä jos annostus pysyy samana. Ja reseptiin jäi vielä melkein 3 kuukauden lääkkeet jäljelle. Elikkä joo, lääkkeitä syksyyn asti..


Tänään ruokalassa keittäjä kysy multa ihan randomilla että "eikö oo kiva kun alkaa kesäloma?" Ei. Hymyillen: "On joo" 

Ja mitäs vielä? Enkun tunnilla tehtiin sellaisia ansioluettelo jutskia ja piti laittaa ylös omat hyvät ja huonot puolet työntekijänä. En saanu yhtäään hyvää puolta. Kirjottelin huonoja puolia pitkän listan. Vähän esimerkkiä: Olen psyykkisesti sairas ja voin tappaa itseni joten ei varmaan kannata palkata minua. Lisäksi en ole kovinkaan sosiaalinen ja en saa mitään aikaan. Käytän myös masennuslääkkeitä ja minulla on lähete psykiatriselle polille. Ja mainitsinko jo sen että puolet työajasta ajatukseni pyörii kuoleman ympärillä? Niin joo, kannattaa miettiä mitä työtehtäviä minulle annetaan, paperitöissä voin esim. viiltää papreihaavalla ranteet auki.    Justiinsa joo millanen aikaansaannos enkun tunnilla..


Jossakin vaiheessa se opettaja alko kysellä hyviä  puolia. " Super, please tell your best sides about employee" I dunno. Sitten se alko luettelemaan mulle hyviä puolia kun en ite saanu mitään aikaseks. Ahkera, tunnollinen, kohtelias, iloinen ja luottamuksen arvoinen. Mua niin hävetti kun en keksinyt yhtään mitään ja muut keksi vaikka ja mitä. Huono itsetunto vai mitenseoli?

2 kommenttia:

  1. ADD ei oo mikään leikin asia :D Itselläni on se ja netti testi ei tosiaan paljoa kerro. Koska ei voi vastata noin jos jokin tapahtuu vain kavereiden seurassa. Pitää mennä testauttamaan ihan neuropsykiatrille, jossa sulle tehdään testit. Ne kestää n. 3 tuntia ja pari kolme päivää kerralla. Monet oireet viittaa ahdistukseen ja masennukseen mutta ero on siinä että add oireet on olleet jo ihan vauvaiästä asti. Kenellekkään ei noin vain tule add:tä. Mut toki sen voi diagnisinoida vasta teini iässä :) Mut vakava diagnoosi älkää leikkikö kavereiden kanssa sillä..
    T. ADDi paska

    VastaaPoista
  2. Joo en oo perehtynyt asiaan sen kummemmin ja ei netissä ollu oikein kauheasti siitä tietoa. Se on tätä maallikkolääkäröintiä vaan :D Mutta en yhtään vähättele diagnoosia. Se on tällästä että kun katotaan netistä sairauksia ja sitten äääähh.. sulla on toi varmasti.

    Mutta joo kiitos viestistä, oli hyvä tietää että oireet pitäis olla esillä jo noin nuorena.

    VastaaPoista