Sivut

keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Jälkihuolto?

Olen taas nukkunut sellaista ahdistunutta unta. En ole varma olenko edes nukkunut. Hyvin pinnallista torkkumista korkeintaan ollut. Työt saavat aikaan pään sisällä outoja asioita ja ei ole mitään vastapainoa työpäivän jälkeen. Eilen kun tulin töistä, niin sain yhtäkkisen ajatuksen että voisin käydä katsomassa onko sosiaalitäti paikalla. Lastensuojelu sijaitsee vain muutaman sadan metrin päässä, joten sinne kipaisee äkkiä. Otin laskuja ja muita papereita mukaan ja menin yksin sosiaalitoimistoon. Ulko-ovi oli lukossa ja soitin kelloa. Vastaanottotäti kysyi ovipuhelimesta mitä halusin. Hämmennyin ja sopersin jotain epämääräistä. Kyllä se kuitenkin minulle avasi oven. Pääsin tämän vastaanottotädin luokse, ja kysyin voisiko se avata minulle oven että pääsen tuosta ovesta sosiaalitädin luokse. Täti kuulusteli että miksi haluan sinne, ketä tapaan ja kuka olen. Olin hyvin hämmentynyt, kun en päässyt sosiaalitädin luokse noin vain niin kuin olin aikaisemmin päässyt. Nyt olin kuitenkin yksin tulossa ja ilman varattua aikaa, joten jouduin lähes turvatarkastukseen. Vastaanotto täti ei päästänyt minua ovista eteenpäin, vaan se soitti minun sosiaalitädille ja kertoi että tällainen tyttö pyrkii sisään. Sitten kun minun hyvät aikeeni varmistettiin niin ovet avattiin.

En oikeastaan edes tiennyt mitä tein sosiaalitädin luona. Olin yksinäinen ja se on kuitenkin ihan jees tyyppi, joten ajattelin käydä katsomassa olisiko sillä minulle aikaa. Juteltiin kaikenlaista ja puhuttiin siitä kuinka harmillista se on että mua ei huostaanotettu. En kuulu jälkihuollon piiriin joten viikon päästä loppuu tämäkin lysti. Kyselin että enkö voisi siltikin jäädä jälkihuoltoon. Sosiaalitäti sanoi että se oli kysynyt sen esimieheltä samaa, mutta sain valitettavasti kielteisen vastauksen sillä lastensuojelun jälkihuolto on niin helvetin kallista touhua joten rahasta jää kiinni. Yritän kuitenkin vielä kinuta että saisin olla jollain tavalla lastensuojelun piirissä ainakin lukion loppuun asti. Sovittiin että tulen käymään sosiaalitädin luona vielä torstaina.

Nyt olen löytänyt mielenkiintoisia jälkihuoltoa puolustavia asioita. Nuorelle voidaan järjestää jälkihuoltoa, vaikka häntä ei olisi aiemmin sijoitettu kodin ulkopuolelle tai sijoitus olisi kestänyt alle puoli vuotta. Näin voidaan tukea nuorta itsenäistymisessä, vaikka ehdotonta jälkihuoltovelvollisuutta ei olisikaan. Omasta mielestäni täytän tämän kohdan, ja muitakin lakipykäliä löysin jotka kertovat että jälkihuoltoon voisin päästä. Kun jälkihuoltoa ei järjestetä, on tästä tehtävä erillinen, valituskelpoinen päätös. Eli tämän mukaan tästä asiasta täytyy tehdä vielä päätöskin eli en automaattisesti lennä lastensuojelusta pois!! Tämähän muuttui mielenkiintoiseksi. Kaikista paras synttärilahja olisi se, että saisin olla lastensuojelun asiakkaana lukion loppuun asti. 

Terkkari ei tiedä mitään mitä olen touhannut viimeisten kuuden viikon aikana. Se palaa maanantaina muuten takaisin töihin. No, ehkä sitten se palaa takaisin minunkin elämääni työajan ajaksi ja silloin kun on aikaa. Mutta en viitsi miettiä sitä asiaa sen enempää. Yritän ensin saada itseni jälkihuoltoon. 

Ja lähetin reseptin postissa polille kun sain sellaiset ohjeet. Saas nähdä mitä lääkkeitä uusivat. Sertralineja, zopinoxeja ja ketipinoria.. En tiedä miten ne siellä menettelevät, mutta tein niin kuin käskettiin ja resepti on matkalla polille.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti